Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Lichtweelde en producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
  2. Consument: de natuurlijke persoon of B2B;
  3. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  4. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
  5. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  7. Dag: kalenderdag;
  8. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
  9. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

-Kennes BVBA / Lichtweelde
-Dorpstraat 65, 3460 Assent
-met de toonzaal gelegen op Diestsesteenweg 54, 3390 Tielt-Winge
-016/63 39 31 telefonisch bereikbaar tussen 10u-12u en 13u-18 u
- info@lichtweelde.be
-BE0455.189.722

Artikel 3 - Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zichin geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

 

Artikel 4 - Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
    • de prijs inclusief BTW;
    • de eventuele kosten van aflevering;
    • de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
    • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
    • de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst;
    • de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
    • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van
    • de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief;
    • indien de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
    • de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
    • de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van producten of diensten.

Artikel 5 - De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    • a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan
    • b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    • c. de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
    • d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der overeenkomst;
    • e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.

 

Artikel 6a - Herroepingsrecht bij levering van producten

  1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 (veertien) dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
  2. LET OP: In de winkel worden terugbetalingen enkel gedaan in de vorm van een waardebon!
  3. Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4.  Artikelen die besteld zijn in de winkel,  via mail, via telefoon,... en die geannuleerd worden na 14 dagen, worden voor 60% doorgerekend aan de eindconsument.

MAATWERK OF  BESTELDE ARTIKELEN  VAN ONDERSTAANDE LEVERANCIERSWORDEN NIET TERUGGENOMEN:

  • BEL-lighting 
  • LIGHT+
  • Nowodvorski
  • Unibright
  • Railsystemen
  • ONE light
  • Prolumia
  • Paulmann
  • Ventilatoren

 LET OP: BIJ AANKOPEN EEN WEEK VOOR EN TIJDENS DE FEESTDAGEN (KERST EN NIEUWJAAR) WORDEN ER GEEN TERUGNAMES GEDAAN VAN GEOPENDE DOZEN. BIJ DEZE AANKOPEN KAN ER NIET VERHAALD WORDEN OP RETOURRECHT!

Artikel 6b - Herroepingsrecht bij levering van diensten

  1. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan der overeenkomst.
  2. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping

  1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
  2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
  3. De goederen dienen in de orginele verpakking en onbeschadigd toe te komen bij ons. Anders zal deze toch nog gefactureerd worden.

Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht

  • Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indiende ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
  • Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
    • a) die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
    • b) die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
    • c) die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
    • d) die snel kunnen bederven of verouderen;
    • e) waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
    • f) voor losse kranten en tijdschriften;
    • g) voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
  • Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
    • a) betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
    • b) waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;

 

 

Artikel 9 - De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    • a) deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    • b) de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.

 

Artikel 10 - Conformiteit en Garantie

  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
  2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
  3. Garanties mbt tot plaatsing kunnen enkel geschieden op de goederen. Het defecte onderdeel of toestel, kan binnengebracht worden en wordt correct geruild, gerepareerd of vervangen.  De plaatsing/ werkuren/ transport wordt altijd aangerekend en kan nooit als garantie verhaald worden.

Artikel 11 - Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht.
  4. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
  5. Lichtweelde kan niet aansprakelijk gesteld worden door laattijdige levering, defecten, beschadigingen gebeurd tijdens en door het transport.
  6. Lichtweelde kan in geen enkel opzicht aansprakelijk gesteld worden voor de levertijd van zijn leveranciers of derden.
  7. Indien een bestelling besteld wordt met stukken zwaarder als 10 kg of langer als 2m, worden de volgende prijzen toegepast.  Vanaf 2m = € 35,-      Vanaf 3m = € 45,-
  8. Lichtweelde behoudt zich het recht om meerdere plaatsers per plaatsing toe te sturen. Deze uren worden per persoon per uur gefactureerd.

Artikel 12 - Betaling

  1. Voor zover niet later is overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan voor  bezorging van het goed of in geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte van de deze overeenkomst betreffende bescheiden. 
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden een gedeeltelijke of volledige vooruitbetaling worden bedongen (tijdens de herroepingstermijn). Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden. 
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen. 
  4. Lichtweelde blijft eigenaar van de goederen tot de volledige som van de factuur voldaan is.
  5. De goederen zijn contant betaalbaar.
  6.  Bij niet-betaling op de vervaldagis van rehtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een intrest verschuldigd van 12% per jaar.
  7. Daarboven zal bij de gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de schuld op de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn van 15% van het factuurbedrag met een minimum van €125,- per factuur.
  8. Elk bezwaar moet geschieden binnen 48 uur na levering of factuurdatum. Het dient te gebeuren per aangetekende brief en moet gemotiveerd zijn. Bij gebrek aan bezwaar binnen de gestelde termijn wordt de factuur geacht te zijn aanvaard.
  9. Goederen die geplaatst worden door ons team, dienen ook alvorens de plaatsing betaald te zijn.
  10. Voor alle geschillen zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement van Leuven bevoegd.

Artikel 14 - Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Lichtweelde. www.Lichtweelde.be De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar Lichtweelde gestuurd.
  5. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 15 - Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.

Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

 

Artikel 17 - Plaatsing van verlichting

Lichtweelde biedt sinds kort zijn diensten aan voor het plaatsen van verlichting. Dit kan doorgegeven worden in onderaanneming aan andere electriciens.

Lichtweelde kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor defecten, of eender welke mankementen die zich voordoet tijdens het plaatsen door 1 van de onderaannemingen.

Parking en stationering. Er dient voor elke plaatsing een parkeerplaats voorzien te worden. In steden dient dit aangevraagd te worden bij de gemeente of te stad. Indien er parkgeld betaald moet worden, wordt dit doorgerekend aan de klant. 

Indien er geen parking voor de deur voorzien wordt, behouden wij of de plaatser het recht de plaatsing te verzetten naar een ander tijdstip.

 

De klant betaald het factuur aan lichtweelde aan de hand van een voorschot en een eventuele eindafrekening. Bij niet betaling of in gebrekstelling wordt er beroep gedaan op incassobureau's of gerechtsdeurwaarder na 2 aanmaningen.

Indien er een vaste prijs wordt gehanteerd voor de verlichting, is dit enkel voor de plaatsing. Voor meerwerken (bv.: tracen van kabels, aanpassingen aan kabels, kast of alles wat niet rechtstreeks te maken heeft met de armaturen. (Hieronder verstaan we enkel boren of bevestigen en aansluiten in het armatuur)) wordt bijgefactureerd aan €45/uur incl btw. Hierboven op komt ook het kleinmateriaal en materiaal/ stelling en alles wat nodig is de plaatsing uit te voeren.

Bij plaatsing van maatwerk; Led profielen, balken of railsystemen hanteren wij de marge voor afmetingen:

Led profielen 1cm tot 10 cm( afhankelijk van de led)

Rails: max 3 cm

balken : 1cm

Lichtweelde of zijn onderaanneming kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor afwijkingen.

 

De goederen van de verlichting dienen altijd betaald te zijn alvorens de dag van de plaatsing. Lichtweelde en zijn partners behoudt het recht om plaatsingen te annuleren of verplaatsen als de factuur niet voldaan is voor de plaatsing.

Klachten en defecten dienen binnen de 14 dagen gemeld te worden.

 Artikel 18 Lichtstudie's

Lichtstudie's beperken zich meestal tot binnenverlichting, buitenverlichting wordt besproken, maar is best in samenspraak met de elektricien die de bekabeling gaat voorzien omdat het niet altijd evident is de juiste plaats te bepalen en kan het soms opschuiven.

Onze berekeningen worden gemaakt zodat er altijd 10 tot 50 cm geschoven kan worden.

Na de afspraak krijgen jullie een document doorgestuurd met de besprekingen en de lumens die nodig zijn om de ruimte te verlichten. Uittekenen hoort niet bij de lichtstudie omdat wij dit budgetair willen houden voor de consument.

Lichtweelde kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor problemen door derden met de plaatsbepaling van de verlichting.

 

Artikel 19 - Wijziging van de algemene voorwaarden Lichtweelde

Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.

Artikel 20 - Identiteitsdiefstal en kredietkaartfraude  

Om de veiligheid van uw online bezoek te verzekeren, werkt Lichtweelde uitsluitend samen met  erkende  beveiligingspartners.  Verlies of diefstal van uw identiteitsgegevens wordt hierdoor tot een minimum beperkt. Lichtweelde meent alle mogelijke en relevante voorzorgen te hebben genomen en handelt zodoende als een normale, vooruitziende en zorgvuldige online tussenpersoon. Eventuele identiteitsdiefstal of (financiële) diefstal kan dan  ook niet  tegen Lichtweelde worden ingeroepen.